Skip to content
forsidebilde av barn foran pc, til rapport om google dpia prosjekt

Agenda Kaupang har evaluert det nasjonale DPIA-prosjektet for Google-produkter i skolen

På oppdrag fra KS har Agenda Kaupang evaluert prosjektet Nasjonal DPIA for Google-produkter og -tjenester i skole og oppvekst, som er en del av KS sitt SkoleSec-prosjekt.

Evalueringen omfatter prosjektets relevans, måloppnåelse, organisering, samt håndtering av juridiske utfordringer og samarbeid med sentrale aktører. Formålet har blant annet vært er å trekke lærdommer for fremtidige personverninitiativer i skolesektoren og offentlig sektor generelt.

Styrking av personvern i skolen
Evalueringen konkluderer med at prosjektet har vært høyst relevant ved å styrke personvernkompetansen i skolesektoren, som følge av økt bruk av digitale verktøy. Prosjektet har gitt kommunene verktøy og ressurser for systematisk arbeid med personvern og bidrar til en mer enhetlig praksis i skolen.

Kompetanseheving og effektivisering
Gjennom prosjektet har kommunene fått tilgang til ressurser som behandlingsprotokoller og veiledninger, som forenkler personvernarbeidet og reduserer behovet for individuelle vurderinger. Prosjektets åpne kommunikasjon, inkludert nyhetsbrev og webinarer, legger til rette for kompetansebygging og erfaringsdeling.

Smidig tilnærming og tverrfaglig samarbeid
Prosjektet har benyttet smidig metodikk, som har gjort det mulig å tilpasse seg underveis. Tverrfaglig samarbeid mellom juridisk, teknisk og pedagogisk kompetanse har styrket gjennomføringen og er en modell som kan overføres til andre prosjekter og sektorer.

Anbefalinger for fremtidige tiltak
Evalueringen anbefaler en tydelig ansvarsstruktur for vedlikehold og oppdatering av DPIA-en for å sikre dens relevans over tid. Erfaringene kan også anvendes i andre offentlige prosjekter, hvor lignende metoder og samarbeid kan bidra til bedre personvernhåndtering.

Rapporten kan du lese i sin helhet her. Ansvarlig i Agenda Kaupang er Tom E. Markussen.

Foto: Adobe Stock