Strukturerende ledelse er avgjørende for tverrfaglig samarbeid
En ny rapport fra Agenda Kaupang viser at strukturerende lederatferd er avgjørende for å lykkes med tverrfaglig samarbeid på oppvekstfeltet. Rapporten er basert på en omfattende kartlegging i fire bydeler i Oslo kommune.
Agenda Kaupang har nylig levert sluttrapporten i et omfattende prosjekt for å kartlegge forutsetninger for tverrfaglig ledelse og tverrfaglig samarbeid på oppvekstfeltet i bydelene Alna, Bjerke, Grorud og Stovner i Oslo kommune. Rapporten kan leses i vårt publikasjonsarkiv, eller direkte ved å klikke her (pdf).
Formål
Formålet med prosjektet har vært å skape et kunnskaps- og beslutningsgrunnlag som bydelene kan bruke til videre utviklingsarbeid og kompetanseheving på ledernivå. Prosjektet har blant annet belyst følgende problemstillinger:
- Hvilke forhold fremmer og hemmer et godt tverrfaglig samarbeid?
- Hvordan påvirker lederen det tverrfaglige samarbeidet? Hva gjør ledere som lykkes med det tverrfaglige samarbeidet?
Hovedfunn
Et hovedfunn i rapporten er at ledere som lykkes med å skape et godt tverrfaglig samarbeid, gjør dette gjennom tre typer ledelsesatferd:
- Fastsetter, forankrer, og opprettholder strukturer, rutiner og møtearenaer for tverrfaglig samarbeid.
- Tilrettelegger for felles kompetanseheving og økt kunnskap om andre tjenester.
- Bygger og opprettholder en god tverrfaglig samarbeidskultur.
Forbedringspotensial
Ledelsesatferd knyttet til å etablere og vedlikeholde systemer og strukturer, ser ut til å ha spesielt stor betydning for å lykkes med det tverrfaglige samarbeidet. Det er derfor interessant at rapporten viser at ledere og medarbeidere opplever at det nettopp på dette området er størst forbedringspotensial.
Anbefalinger
I rapporten anbefaler vi følgende utviklingsprosesser i bydelene for utvikling av tverrfaglig ledelse:
- Ved rekruttering av ledere: vektlegge motivasjon og forutsetninger for tverrfaglig ledelse, med særlig vekt på evne til å organisere og strukturere det tverrfaglige samarbeidet.
- Lederutviklingstiltak: for å styrke ledernes evner til å etablere, forankre, opprettholde og utvikle strukturer og systemer for tverrfaglig samarbeid.
- Iverksette tiltak for utvikling av ledergruppene på oppvekstområdet: sikre tydelige og enhetlige forventninger til samarbeidet, felles mål og forståelse av oppdraget og felles forståelse av rutiner og samarbeidsarenaer.
Datagrunnlag
Datagrunnlaget i rapporten bygger på individuelle intervjuer, fokusgruppeintervjuer, samt arbeidsgrupper med oppvekstsjefer, seksjonssjefer, teamledere og utvalgte medarbeidere. I tillegg er det gjennomført en omfattende spørreundersøkelse, hvor både ledere og medarbeidere i tjenester for barn og unge i de fire bydelene har deltatt.
Kontaktperson i Agenda Kaupang er Jon Anders Lone.